fredag 16. mars 2012

Knekkebrød

Jeg er veldig glad i knekkebrød og etter at jeg oppdaget hvor enkelt det er å bake dem selv, har det stort sett blitt hjemmebakte knekkebrød hos oss. Sunt og godt!




Ingredienser:
  • 4 dl grovt sammalt hvetemel
  • 4 dl store havregryn
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl linfrø
  • 1 ts salt
  • 7 dl vann
Jeg er mest glad i tynne knekkebrød, så jeg fordeler denne mengde deig på tre brett, mens mange velger å fordele det på to brett. Her er det smak og behag som bestemmer.

Tilberedning:
  • Bland sammen det tørre og rør inn vann til en tykk, litt klissete deig
  • Dekk 3 stekebrett (eller 2 om du liker dem litt tykkere) med bakepapir og fordel deigen ut over platene. Bruk en slikkepott og prøv å få det så jevnt som mulig.
Stekes i varmluftovn på 160 grader. Stek først knekkebrødene i 10 minutter, ta dem ut og "rut" dem opp med et pizzahjul. Sett tilbake i ovnen og stek ca 45 min (noe lengre hvis deigen er fordelt på 2 plater). Du kan godt steke to bredt om gangen, bytt da plass på dem når de har vært halvparten av tiden inne i ovnen. 

Avkjøles på rist og knekkes opp når de har blitt litt avkjølt. Oppbevares tørt, feks i en boks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...