mandag 22. juli 2019

Reise til Champagne - den ultimate jenteturen!

Vi er en jentegjeng som jevnlig reiser på jenteturer. I fjor høst var det Champagne som var målet for turen.

Jentetur til Champagne anbefales!

Tror det er første gang jeg har brukt så lang tid på å prøve å finne ut av hvordan vi skulle legge opp langhelgen, for å få mest mulig ut av den. Jeg synes det var vanskelig å forstå hvor vi helst skulle bo, hvor store avstander det er, hvilke champagne gårder vi burde besøk m.m.

Etter timer med googling og undersøkelser, hadde vi rammene for turen klare og vi var storfornøyde med det vi hadde planlagt i forkant og det vi fikset til underveis! Så her får du alle tipsene, for å gjøre helgeturen til Champagne!

Du flyr til Paris. Fra Paris tok det ca 1,5 time å kjøre til Epernay, der vi valgte å bo. Vi hadde avtalt transporten med hotellet, som fikset en minibuss til både henting ved ankomst og for returen til flyplassen når vi skulle hjem igjen. Det var det vel verdt å gjøre, spesielt ettersom vi landet litt sent torsdag kveld.

Epernay- "hovedstaden" i Champagne

Vi brukte litt tid på å bestemme oss for om vi skulle bo i Epernay eller i Reims. Men, var veldig fornøyd med valget vårt. Epernay er en liten, koselig by og regnes som "hovedstaden" i Champagne, da det er her mange av de store og kjente champagne husene ligger. Reims er en større by, med blant annet shopping muligheter og større utvalg av restauranter og barer.

Det er enkelt å ta toget mellom byene, noe vi valgte å gjøre. Da fikk vi med oss både lunsj og shopping i Reims, samtidig som vi synes det var hyggelig å bo i mindre Epernay.

Du vet du er i Champagne når dette er gatenavn i byen...

Verdt å ta turen til Reims, både for å se og for å shoppe

Ladies Bubbles Tour

For å se litt ulike champagnegårder, kom vi over en fast opplagt tur, som passet oss perfekt! Selve turen heter Ladies Bubbles Tour, og den kan du både bestille og lese mer om her  https://www.ladiesbubbles.com/en

Dette var et supert opplegg! Vi ble hentet på hotellet i en egen minibuss og med sjåfør som kjørte oss rundt hele dagen. Så fikk vi omvisning på 3 forskjellige gårder, alle drevet av damer. Gårdene lå i hvert sitt område av Champagne og vi fikk innføring av ulike deler av champagneprosessen, på de ulike gårdene. Ikke minst, fikk vi også smake på 3 forskjellige champagner på hver gård. Lunsj var også inkludert, så vi følte at vi virkelig fikk mye for pengene. En superfin dag med besøk på noen av de små og lite kjente gårdene.

Første stoppet vårt var på Piot Sevillano  der Christine selv tok i mot oss, viste oss rundt og forklarte. Vingården holder til i Marne regionen.

Christine guider oss rundt på Piot Sevillano

Smaking i perfekte omgivelser
Stopp nummer to, var på Bonnevie Bocart. Der var det også omvisning, smaking og innføring i nye deler av champagneprosessen. Bonnevie-Bocart, holder til i Billy Le Grand området.

Hyggelige omgivelser ved Bonnevie-Bocart

Lunsj og mer champagne smaking på Bonnevie-Bocart

Etter lunsj gikk turen videre til 3. og siste stopp - til Waris Hubert og til Stephanie, som er 4. generasjonen til å drive her. Gården holder til i området Aviz.

Stephanie selv guidet oss rundt

Smaking måtte til her også selvfølgelig

Nydelige Champagne!

Foruten å smake på forskjellige type champagner, ga denne turen oss en fin innføring i de ulike deler av champagne produksjonen og en oversikt over ulike deler av Champagne regionen. Vi reiste i slutten av august, da innhøstingen akkurat hadde begynt! Anbefaler absolutt å få med denne perioden!

Epernay

Epernay kalles for hovedstaden i Champagne og er en liten (rundt 20.000 innbyggere), sjarmerende by, med mange av de kjente champagnehusene på rad og rekke nedover Avenue de Champagne. Vi bodde i et fantastisk sjarmerende, lite men ærverdig fransk hotell. Closraymi hadde nydelig frokost, knirkete gulv og personlige, ulike og hyggelige rom. Ikke minst lå det også rolig, men sentralt til i Epernay.

Sjarmerende Closraymi

Tenk å stå opp og se ut av dette vinduet på rommet!

Lørdagen startet vi med å besøke noen av de store og kjente Champagne husene. Det var en interessant og artig kontrast, til de fine omvisningene og den innføringen vi hadde hatt dagen før.

Dagen startet vi på Mercier. Mye mer kommersialisert enn det vi opplevde dagen før, men artig tur med tog gjennom store kjellerganger. Kontrastene til de små var både spennende og interessant å se! Anbefales absolutt!

Artig guidet togtur i imponerende store kjeller områder

Ble selvfølgelig smaking her også! Man kan velge mellom ulike pakker for smaking
Moet er også et av de kjente husene som ligger i Epernay

Det er kort vei til det meste i Epernay og på turistkontoret får du mye hjelp, det er også her du kan leie sykler. Turistkontoret ligger i enden av Avnue de Champagne.

Det er supert å sykle i området! Det er lagt opp til ulike sykkelruter, med gode veikart og god skilting underveis. Det er forholdsvis flatt i området og for ikke å snakke om hvor vakkert det er! Vi leide kun sykler noen timer, og fikk mye ut av det. Har du lengre tid i området, så lei gjerne for en dag eller to.

Lei sykler!

Tips om hvor du bør sykle og kart, får du med på veien

Vakre områder å sykle i!
I selve Epernay er det som nevnt, veldig koselig. Det er ikke noe utpreget natteliv her, men finnes flere gode restauranter og hyggelige barer man kan besøke.

Tips Epernay:

• Gå langs Avenue de Champagne og besøk noen av de store champagnehusene
  • Lei sykkel! Dette gjør du på turistkontoret
  • Ta toget til Reims
  • Besøk markedet: Halle Saint-Thibault
  • Restauranttips:
    • Brasserie La Banque: flotte lokaler inne og en veldig hyggelig bakgård når vær og temperatur tillater det. God mat!
    • Sacre Bistro: kult sted med veldig gode hamburgere

Brasserie La Banque, i et tidligere banklokale

Reims

Lørdag formiddag bestemte vi oss for å ta toget fra Epernay til Reims. Toget går ofte og tar ca en halv time. Togstasjonen ligger sentralt til, både i Epernay og i Reims. Reims er en større by der vi koste oss med lunsj og shopping, før vi tok toget tilbake.

Toget mellom Epernay og Reims går ofte og tar ca en halv time
For lunsj/middag: ta gjerne utgangspunkt i området rundt Les halles du Boulingrin. Dette er selve mathallen, men i området rundt her, finnes det alt fra hyggelige restauranter, bakgårds kafeer og food trucker. Det er heller ikke langt å gå herfra til shopping områdene.

Reims, en storby med i underkant av 200.000 innbyggere

Kule bakgårdskafeer i Reims

Vår helg varte fra torsdag kveld til søndag kveld, og vi synes vi fikk med oss utrolig mye på den tiden. Området fristet virkelig å dra tilbake til!