søndag 29. juli 2012

Spanske mat og drikke favoritter

Etter to herlige uker i Spania, har jeg igjen latt meg inspirere av spansk meny og mat tradisjoner. Sansen for spansk mat og drikke fikk jeg for mange år siden, da jeg jobbet i Spania og jeg har også vært så heldig at jeg har vært mye i Spania opp gjennom årene, både i jobb sammenheng og på ferie.

Mange er favoritter jeg har laget tidligere og lagt ut på bloggen, mens andre er nye på bloggen, selv om det har vært mine mat eller drikke favoritter i mange år!

Enkel lunsj ved bassenget i Spania


Spansk mat:
  • Tapas: Har blitt veldig populært også her hjemme de senere årene og er alltid godt mottatt når vi serverer hjemme, både for store og små. Enkelt å servere til mange og godt som forrett/starter nå om sommeren før man ev begynner med grillmaten. Noen av mine spanske tapas favoritter er: papas arugadas con mojo, patatas bravas, tapenade, albondigas, aioli og hotte scampi i tillegg til stekt chorizo, oliven, manchego ost og serrano skinke.
  • Gazpacho. Har jeg ikke laget i sommer, men kommer til å gjøre det snart og legger da ut oppskriften og link her!
  • Paella. Denne oppskriften har jeg fra boken "Den store sjømat kokeboken". Slik gjøres den:
    • Ingredienser:¨
      • 12 rå mellomstore reker eller scampi
      • 12-16 blåskjell
      • 1 1/4 dl hvitvin
      • 1 liten rød løk, hakket
      • 1 1/4 dl olivenolje
      • 1 liten filet av kyllingbryst, skåret i små biter
      • (100 gr blekksprutringer)
      • 100 gr skinnfrie, hvite fiskefileter, skåret i små firkanter
      • 1/2 liten rød løk, ekstra finhakket
      • 4 fedd hvitløk, presset
      • 1 liten rød paprika, finhakket
      • 1 moden tomat, skrelt og hakket
      • 90 gr chorizo pølse i tynne skiver
      • en klype kajennepepper
      • 200 gr langkornet ris
      • 1/4 ts safrantråder
      • 5 dl hønsebuljong, oppvarmet
      • 80 gr erter
      • 2 ss frisk persille, finhakket
Skrell rekene/scampiene. Skrubb blåskjellene med en stiv børste. Kast åpne skjell som ikke lukker seg når du kakker dem mot benken. Varm opp vin og løk i en stor kjele. Ha i blåskjellene, legg på lokk og rist forsiktig på kjelen i 4-5 minutter på sterk varme. Etter 3 minutter kan du begynne å ta opp åpnede blåskjell og legge dem til side. Kast alle blåskjell som ikke har åpnet seg etter 5 minutter. Spar på kokevæsken. Varm opp halvparten av oljen i en stor stekepanne. Klapp kyllingen tørr med et tørkepapir og stek den i 5 minutter eller til den er gyllenbrun. Ta den stekte kyllingen ut av kjelen og sett den til side. Ha reker, blekksprut og fisk i kjelen og stek det i 1 minutt. Ta sjømaten ut av kjelen og sett den til side.
Varm opp resten av oljen i pannen, ha i ekstra løk, pølsen og rød paprika og la det steke i 5 minutter. Tilsett tomat og kajennepepper. Rør inn den sparte kokekraften, ha i risen og bland godt. Bland safran med 1 1/4 dl av buljongen, ha det med resten av buljongen i risen og bland godt. La det få et langsomt oppkok. Skru ned til laveste varme og la det surre i 15 minutter uten omrøring.
Legg erter, kylling, reker, blekksprut og fisk oppå risen, ha på lokk og kok over svak varme i 10-15 minutter eller til risen er mør og sjømaten kokt. Ha blåskjellene i kjelen de siste 2 minuttene. Server paellaen med persilledryss.

Sangria ved bassengkanten under Spanias sol
Spansk drikke:
  • Kaffe: Det var i Spania jeg "lærte" meg å drikke kaffe. Da var det den milde Cafe con leche (kaffe med melk), som gjorde tilvenningen enkel. Cafe con leche er sterk kaffe med mye varm melk i, og gjorde nytten mange sene kveldstimer når man var på jobb på flyplassen og ventet på ankommende gjester. I dag er jeg nok mer glad i cortado, som også har blitt mer og mer populær på våre hjemlige kaffebarer de senere årene. En cortado er en espresso med steamet varm melk i. I følge wikipedia er cortado en mellomting mellom italienernes caffe macchiato og franskmennenes cafe creme.
  • Spanske viner: Her hjemme er det for de fleste de italienske vinene som er favoritter, men det finnes fortsatt deilige spanske viner å nyte. Et tips til en god vin som er et godt kjøp på taxfree er Baron de Ley.
  • Cava: Cava er spansk mousserende vin og lages på samme måte som champagne, hvor det er annengangs gjæring på flaske som skaper bobler. Mange mener at den beste cavaen lages i Catalonia. Cava er for mange et godt og rimelig alternativ når bobler skal nytes.
  • Sangria: Jeg må vel innrømme at det ikke er så ofte jeg lager Sangria her hjemme. Det handler ikke om smaken, for den er like god her som i Spania, men handler vel mer om vinprisene vi har her hjemme... Allikevel, så er det veldig hyggelig å starte feks en spansk tapas og/eller grillkveld på sommerterrassen, med å by på litt kald, frisk og deilig Sangria. Slik lager jeg min Sangria:
Sangria:
  • 1 flaske rimelig rødvin
  • 1 sitron i skiver
  • 1 appelsin i skiver
  • 1 eple i båter
  • 2 dl sitronbrus
  • isbiter
Bland sammen vinen og brusen, del opp frukten og legg dette sammen i en mugge. Settes til avkjøling i kjøleskapet, gjerne noen timer. Ha isbiter oppi ved servering. Du kan ev også tilstette litt rom for ekstra spiss og smak...


Håper du fant litt inspirasjon til spansk mat og drikke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...