søndag 5. januar 2020

Enkle, eltefrie og deilige rundstykker med havregryn

Denne oppskriften, som jeg har fått fra en venninne, gir supergode og saftige rundstykker, som nærmest lager seg selv. Jeg rører bare sammen ingrediensene før jeg legger meg, setter plast over bollen og setter deigen kalt i kjøleskapet over natten.

Så er det bare å legge dem opp med to spiseskjeer på brettet når du står opp neste morgen, inn i ovnen, og vips - deilige og ferske rundstykker til frokosten.

Deilige nystekte rundstykker med havregryn


Ingredienser:

  • 10 dl hvetemel
  • 10 dl havregryn
  • 10 dl vann - lunkent
  • 2 ts tørrgjær
  • 1 ss sukker/honning
  • 2 ts salt
Rør sammen de tørre ingrediensene, før du heller oppi vannet. Rør sammen alt. Sett plast eller lokk over bollen, og sett den inn i kjøleskapet for heving over natten. 

Ta bollen ut av kjøleskapet og legg bakepapir på stekeplatene. Legg opp ønsket størrelse på rundstykkene direkte på papiret (deigen er litt klissete, så jeg bruker 2 spiseskjeder for enklest å få til dette). 

Litt klissete deig, så enklest å legge opp med 2 spiseskjeer


Strø med chiafrø, linfrø eller annet.

Stekes på 250 grader, varmluft i ca 16 min. Holder seg saftige og gode ihvertfall til frokost i to dager. Det er en stor oppskrift, så er dere ikke mange til helgefrokosten, så er det lurt å fryse ned noen av dem. Her går de fort unna til skolens nistepakker. 

Håper det smaker! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...