torsdag 23. februar 2012

Sjokoladefondant med mascarponekrem

Dette er en fantastisk god dessert. Oppskriften er for 10 personer og er derfor en fin dessert å servere når man har flere gjester. Ettersom jeg er sosial som jeg er, så vil jeg sjeldent gå glipp av samvær med gjestene når de først kommer, jeg elsker derfor retter der jeg kan gjøre mest mulig ferdig i forkant. Her kan alt gjøres klart, så er det bare å sette inn i ovnen like før servering, fantastisk godt og veldig enkelt!

bildet kommer...

Sjokoladefondant (10 personer):
  • 250 gr mørk sjokolade
  • 250 gr meierismør
  • 125 gr sukker
  • 350 gr egg
  • 75 gr hvetemel
Smelt smøret og tilsett finhakket sjokolade. Rør sammen eggene og sukkeret, og sikt i melet. Tilsett sjokoladeblandingen og rør godt til en fin og glatt røre. Jeg bruker et "muffinsbrett" med porsjonsformer laget av aluminium til å fylle røren i. Smør formene med litt smør, og fyll dem med sjokoladeblandingen. Stekes i ovn på 210 grader i syv minutter med varmluftovn eller i 10 minutter uten varmluft. Kakene skal ha en bløt kjerne slik at det renner flytende sjokolade ut når du skjærer i kaken.

Mascarponekrem:
  • Frø fra en vaniljestang
  • 100 gr mascarpone
  • 2 dl kremfløte
  • 50 gr sukker
  • saften av en kvart sitron
Bland alt foruten sitronen og pisk det stivt. Smak til med sitronsaft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...