søndag 16. september 2012

Enkel og deilig eplekake

Høsten er eplekake tid! Dette er min favoritt eplekake, helt sikkert fordi det er den jeg har fått servert hjemme siden jeg var liten jente. Jeg husker herlige høst kvelder da min mamme skulle ha "dame gjengen" på besøk og til dessert hadde hun laget eplekake. Da ble det alltide et lite stykke igjen til meg og søsteren min også.

Oppskriften er enkel og dette er en kake det er fort gjort å lage, så får du telefon om at du straks får uventet besøk, så er det bare å sette i gang med denne og du har en rykende varm og fersk eplekake å servere!


Varm nybakt eplekake med is. Mmmm...



Ingredienser:
  • 2 egg
  • 2,5 dl sukker
  • 110 gram smør
  • 1 dl melk
  • 4 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 epler
Tilberedning:
  • Visp sammen egg og sukker til eggedosis
  • kok opp smør og melk
  • Hell smøret og melken opp i eggedosisen sammen med hvetemelen og bakepulveret
  • Visp sammen
  • Smør en rund kakeform med smør, dryss ev litt semulegryn i formen (tynt lag, skal kun henge fast i smøret)
  • Hell røren opp i formen. Skrell eplene og skjær dem opp i tynne båter. Legg eplebåtene tett sammen på toppen av røren i formen og strø over med kanel og sukker

Rykende fersk eplekake, nettopp tatt ut av ovnen


Stekes på 200 grader i 35-40 minutter.

Server som den er, eller sammen med is eller pisket krem dersom du foretrekker det!

Velbekomme!

1 kommentar:

  1. Den ligner veldig på den jeg har laget i alle år og som min eldstemann elsker! Yammi med is!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...