torsdag 9. juli 2015

Dakos, gresk bruschetta

For en måneds tid siden var jeg på Kreta og var så heldig at vi blant annet var med på et lite matkurs. Det vi lærte aller mest om var hvor mye olivenolje som brukes i gresk mat! Datteren min spurte her om dagen om hvorfor grekerne blir så gamle, kanskje all oljen er noe av forklaringen...

En av rettene vi lagde var herlig dakos, deilig som forrett eller en av flere småretter. Nå i helgen serverte vi det sammen med litt oliven og annen snacks ute på terrassen sammen med godt drikke, før vi spiste selve middagen.

Dakos, laget på Kreta


Ingredienser:

  • spiral-loff (ev usøtet kavring)
  • tomater
  • olivenolje
  • oregano, tørket og frisk
  • salt
  • misitra eller fetaost
  • havsalt

Slik gjør du:
På Kreta serveres den ofte på en slags skorpe/kavring, får du tak i usøtet kavring, så lag det gjerne på denne. Her hjemme har jeg isteden skjært opp spiral-loff og ristet disse i brødristeren. Fungerer supert det!

Hakk tomatene i små biter og bland disse sammen med en god mengde olivenolje. Tilsett litt havsalt samt oregano og rør sammen. 

Legg tomatrøren på loffskivene og ta en god skje med ost over. Misitra er en gjeit ost fra Kreta. Mulig det går å få tak i denne visse steder i Norge også, alternativt, bruk fetaost. Legg litt frisk oregano på toppen. 

Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Lånetilbud har redusert uten protokollen i 72 timer

    Jeg gir lån til alle med interesse for økonomisk støtte. Dette er et lån mellom enkelte med enkle betingelser gjelder for dette faktum noen bestemmelser er laget for riktig gjennomføring av fremgangsmåten. Min rente over livet til lånet er 3% og nedbetaling er gjort på månedlig basis hvis noen gang du er interessert, kontakt meg: ilievmarco15@gmail.com
    takk.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...